ویزای تحصیلی اروپا چیست؟

ویزای تحصیلی اروپا همان طور که از نام آن مشخص است، به افراد اجازه می دهد برای مدت زمانی مشخص به تحصیل در موسسات آموزشی اروپا بپردازند. این نوع ویزا متناسب با تاریخ اعتبار خود به انواع مختلفی تقسیم می شود. شرایط و مزایای دریافت آن نیز، با توجه به کشور انتخابی برای تحصیل، می تواند متفاوت باشد.

برای مثال بیش از ۲۶ کشور اروپایی به واسطه انعقاد و تصویب قوانینی تحت عنوان پیمان شنگن، جزء کشورهای اتحادیه اروپا به حساب می آیند. این کشورها به عنوان اصلی ترین و مهمترین کشورهای اروپایی، مورد توجه دانشجویان بین الملل برای تحصیل در خارج از کشور قرار می گیرند.

از جمله این کشورها عبارتند از:

جمهوری چک، بلژیک، اتریش، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان،  هلند، نروژ، پرتغال، سوئد، سوئیس، اسپانیا، اسلواکی، اسلووانی، مالت، ایسلند، ایتالیا، لتونی، لیختن، لوگزامبورگ،

9

از تصمیــــــــــم تا تحصیـــــــــل در کنار شما هستیم

سوالات متداول

  • شرایط تحصیل در اروپا چیست؟

    شما می توانید در کشور های اروپایی در مقاطع مختلف به زبان همان کشور و یا زبان انگلیسی تحصیل نمایید.

  • آیا تحصیل در مدارس اروپا بدون هزینه است؟

    شما می توانید در مدارس کشور های اروپایی غیر انگلیسی زبان به زبان همان کشور رایگان تحصیل بفرمایید.

  • آیا تحصیل رایگان در اروپا ممکن است؟

    بله. تحصیل در کشور های اروپایی غیر انگلیسی زبان به زبان همان کشور رایگان است و شما می توانید برای تحصیل در این کشور ها اقدام بفرمایید. کشورهایی نظیر آلمان، اتریش، فرانسه و نروژ نیز نظام تحصیلی رایگان را به متقاضیان خارج از اتحادیه اروپا ارائه می نمایند.

  • شرایط سنی تحصیل در اروپا چگونه است؟

    تحصیل در اروپا محدودیت سنی ندارد، اما در نظر داشته باشید که شرایط دریافت ویزای تحصیلی هر کشور متفاوت است و بسته به شرایط شما، شانس ویزایتان متفاوت می باشد.

  • هزینه تحصیل در اروپا چقدر است؟

    هزینه تحصیل در کشور های اروپایی بسته به مقطع و حتی رشته تحصیلی شما در بازه های کاملا متفاوتی دسته بندی می شود و برای پاسخ به این سوال می بایست در ابتدا کشور مد نظرتان را انتخاب بفرمایید.

در صورتی که دانشجویان برای تحصیل در یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ویزای تحصیلی اروپا دریافت کنند؛ می توانند بدون دریافت دوباره ویزا به هر یک از کشورهای حوزه شنگن یا عضو اتحادیه اروپا سفر کنند. بعد از فارغ التحصیلی نیز می توانند در هر یک از این کشورها مشغول به کار شوند.

لذا به شما توصیه می کنیم که یکی از کشورهای حوزه شنگن را برای تحصیل در اروپا انتخاب کنید تا بتوانید از مزایای این اتحادیه استفاده کنید. بعد از فارغ التحصیلی نیز، راحت به کاریابی در کشورهای اروپایی بپردازید.   

  

انواع ویزای تحصیلی شنگن

ویزای تحصیلی اروپا که برای تحصیل در کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر می شود، ویزای تحصیلی شنگن نیز نامیده می شود. این ویزا متناسب با تاریخ اعتبار خود دارای ۴ نوع مختلف تایپ A، B، C و D است که عبارت اند از:

  • ویزای شنگن نوع A

به این نوع ویزای تحصیلی شنگن، ویزای ترانزیت فرودگاهی نیز گفته می شود. زیرا به دارنده آن اجازه می دهد، فقط در فرودگاه های مناطق شنگن حضور داشته باشد و نباید فرودگاه را ترک کند. هدف از ارائه این ویزا، این است که به دانشجویان بین الملل غیر شنگن اجازه دهد تا برای پرواز به مقصد اصلی تحصیلی خود، در یکی از فرودگاه های کشورهای عضو اتحادیه اروپا توقف کنند. سپس با پرواز بعدی به کشور انتخابی خود سفر کند.

  • ویزای شنگن نوع B

این نوع ویزای تحصیلی اروپافقط ۵ روز اعتبار دارد و به دارنده اجازه می دهد از یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به کشور دیگری سفر کنند.

  • ویزای شینگن نوع C

ویزای شنگن نوع C که به عنوان ویزای کوتاه مدت شنگن شناخته می شود؛ رایج ترین ویزای صادر شده برای تحصیل در دوره های کوتاه مدت است. این ویزای تحصیلی اروپا به دانشجویان بین الملل اجازه می دهد تا حداکثر به مدت ۹۰ روز، در یک کشور اروپایی تحصیل و اقامت کنند. علاوه بر این، تا ۹۰ روز به صورت آزادانه به کشورهای حوزه شنگن سفر کنند.  

توجه داشته باشید که برخی از کشورها برای صدور ویزای تحصیلی شنگن نوع C شرایط اجباری خاصی تعیین کرده اند. بنابراین به شما توصیه می کنیم که شرایط ویزای تحصیلی شنگن در دانشگاه؛ همچنین کشور انتخابی خود را به خوبی بررسی کنید.

علاوه بر این، توجه داشته باشید که ویزای تحصیلی اروپانوع C متناسب با تعداد دفعاتی که قصد سفر به کشور انتخابی خود را داشته باشید؛ به سه دسته زیر تقسیم می شود.

  • ویزای یکبار ورود

به دارنده آن اجازه می دهد فقط یک بار، وارد یک کشور خاص در منطقه شنگن شود. پس از خارج شدن از کشور انتخابی نیز، ویزای آن باطل می شود. حتی اگر تاریخ انقضای ویزای یکبار ورود نوع C به پایان نرسیده باشد.

  • ویزای دوبار ورود

این نوع ویزای تحصیلی اروپا به دانشجویان بین الملل این اجازه را می‌ دهد که فقط یک بار به کشور انتخابی خود که از کشورهای عضو اتحادیه اروپا است، وارد شود. بعد از آن نیز، در صورتی که دارنده ویزا، برای بار دوم کشور را ترک کند، ویزای دریافتی باطل می شود.

  • ویزای چند بار ورود

همان طور که مشخص است، با استفاده از این نوع ویزای شنگن می توان تعداد دفعات بی شماری را به کشورهای منطقه شنگن وارد و از آن ها خارج شد. البته چون این ویزا، از انواع ویزای تایپ C است، دارنده آن در مدت ۱۸۰ روز می تواند از آن استفاده کند. در هر بار ورود به یک کشور نیز، تا حداکثر  ۳ ماه می تواند در آن کشور اقامت داشته باشد.  

  • ویزای شنگن نوع D

ویزای شینگن دانشجویی نوع D در حقیقت رایج ترین و اصلی ترین ویزای تحصیلی اروپا است که برای دانشجویان بین الملل صادر می شود. زیرا این ویزا به دانشجویان امکان اقامت طولانی مدت در کشور انتخابی خود را می دهد. مدت اعتبار آن نیز بیش از ۳ ماه تا ۱ سال است و می توان آن را تمدید کرد.

علاوه بر این، به صورت معمول، بعد از مدتی اقامت در کشور اروپایی انتخابی خود با استفاده از ویزای شنگن نوع D، می توان برای اقامت دائم در کشور مورد نظر درخواست داد.

شرایط ویزای تحصیلی اروپا

زمانی که یک دانشجو تصمیم می گیرد به خارج از کشور مهاجرت کند و برای تحصیل در دانشگاه های مختلف اروپا درخواست می دهد؛ تهیه مدارک و داشتن یک سری شرایط برای او الزامی است تا بتواند ویزای تحصیلی دریافت کند. به عنوان مثال، شما باید پاسپورت معتبری داشته باشد که دارای چند صفحه خالی است. علاوه بر این، در صورت نیاز باید برنامه سفر و پرواز خود را به افسر ویزا ارائه دهید.

علاوه بر این، شما به عنوان متقاضی دریافت ویزای تحصیلی اروپا نباید هیچ گونه سابقه کیفری داشته باشید و مدارک لازم برای تهیه ویزا را آماده کنید که عبارت اند از:

پاسپورت

پاسپورت اصلی ترین مدرکی است که برای درخواست ویزای تحصیلی به آن احتیاج خواهید داشت. پاسپورت باید حداقل دوازده ماه پس از تاریخی که برای برگشت برنامه ریزی کرده اید، اعتبار داشته باشد.

کپی صفحه اطلاعات پاسپورت

 از تمامی صفحات پاسپورت خود که اطلاعات هویتی شما در آن درج شده است،  باید کپی تهیه کنید. این کپی بهتر است بر روی کاغذی با اندازه A4 چاپ شود.

فرم درخواست ویزای تحصیلی اروپا 

شما باید فرم درخواست ویزای تحصیلی را با دقت مطالعه و تکمیل کنید. سپس همراه با دیگر مدارک لازم برای سفارت ارسال یا به آن تحویل دهید. در برخی موارد نیاز است که فرم درخواست ویزای تحصیلی را چاپ و قبل از ارسال آن را امضا کنید.

نامه پذیرش از دانشگاه انتخابی

نامه پذیرشی که از دانشگاه انتخابی خود دریافت خواهید کرد، اصلی ترین مدرکی است که برای دریافت ویزای تحصیلی اروپا به آن نیاز خواهید داشت. حقیقتا شما بعد از دریافت نامه پذیرش از دانشگاه می توانید برای دریافت ویزای تحصیلی اروپا درخواست دهید.

چند قطعه عکس پاسپورتی

یکی دیگر از مدارک لازم برای درخواست ویزای تحصیلی اروپا ،چند قطعه عکس به اندازه پاسپورت است. در زمان تهیه عکس باید به تمامی الزامات لازم نظیر سایز عکس و … توجه کنید. زیرا عکس هایی که برای درخواست ویزا به آن ها احتیاج دارید باید دارای مشخصات زیر باشند که عبارت اند از:

  • باید دارای ابعاد ۳۵MM X 45MM باشد
  • رنگی باشد.
  • سر در مرکز تصویر قرار گرفته باشد.
  • در ۳ ماه گذشته گرفته شده باشد.
  • دارای پس زمینه سفید یا خاکستری رنگ باشد.
  • در صورتی که عینک استفاده می کنید، قاب عینک باید ضخیم باشد و نوع عینک طبی باشد.
  • پوشیده بودن سر در صورت وجود مسائل مذهبی بدون مشکل است.

مدرک معتبر زبان برای ویزای تحصیلی اروپا

شما متناسب با دانشگاه و کشور انتخابی خود برای تحصیل در اروپا، به یک مدرک معتبر زبان انگلیسی، فرانسه و … احتیاج دارید. به همین دلیل، به شما توصیه می کنیم آزمون های زبان مورد قبول کشور یا دانشگاه انتخابی خود را مورد بررسی قرار دهید.مدرک آیلتس و تافل زبان انگلیسی گسترده تری و رایج ترین مدارک زبان مورد نیاز برای دریافت ویزای تحصیلی اروپا در اکثر کشورهای اروپایی است. با این حال، در صورتی که کشور انتخابی شما الزامات خاصی برای تسلط به زبان مادری خود تعیین کرده است؛ برای دریافت ویزای تحصیلی خود باید آن مدرک زبان را نیز فراهم کنید.

مدارکی دال بر داشتن تمکن مال لازم

رای دریافت ویزای تحصیلی اروپا باید ثابت کنید که توانایی مالی لازم برای تحصیل در اروپا را دارید. علاوه بر این، قادر هستید بدون هیچ گونه چالش مالی، هزینه های زندگی در کشور انتخابی خود را تامین کنید. برای این کار می توانید مدارکی مبنی بر دریافت بورسیه تحصیلی یا صورت حساب بانکی خود را ارائه دهید.

مدارک تحصیلی لازم برای ویزای تحصیلی اروپا

شما باید تمامی مدارک تحصیلی خود که تا به حال کسب کرده اید را جمع آوری کنید. به عنوان مثال برای تحصیل در مقطع کارشناسی باید مدرک دیپلم خود به همراه ریز نمرات تحصیلی را ارائه دهید. برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد نیز مدرک دیپلم و مدرک لیسانس خود را برای دریافت ویزای تحصیلی اروپا جمع آوری کنید.

به صورت معمول، از شما می خواهند که مدارک تحصیلی خود را به زبان انگلیسی یا زبان کشور مقصد ترجمه کنید.

بیمه سلامت مسافرتی

بیمه مسافرتی نیز یکی از مدارک مهمی است که برای دریافت ویزای تحصیلی به آن نیاز خواهید داشت. برخی از دانشگاه های اروپا از دانشجویان می خواهند که بیمه ای داشته باشند که هزینه های اضطراری آن ها را در طول مدت زمان تحصیل و اقامت در کشور پوشش دهد.

به شما توصیه می کنیم که قبل از درخواست ویزای تحصیلی اروپا ،شرایط و مدارک خاصی که دانشگاه یا کشور انتخابی برای دریافت ویزا تعیین کرده است را مطالعه کنید. علاوه بر این، در صورتی که قصد تحصیل در جمهوری چک را دارید، می توانید اطلاعات لازم برای دریافت ویزای تحصیلی جمهوری چک را از متخصصان و مشاوران ما در مجموعه آسپیان دریافت کنید.

مراحل درخواست ویزای تحصیلی اروپا

برای درخواست ویزای تحصیلی شینگن باید حداکثر ۳ ماه قبل از شروع ترم تحصیلی و حداقل ۱۵ روز قبل از شروع ترم تحصیلی، برای دریافت ویزای تحصیلی اقدام کنید. برای این کار باید مراحلی را طی کنید که عبارت اند از:

انتخاب کشور و دانشگاه محل تحصیل

برای دریافت ویزا، اولین قدم این است که بدانید برای کدام کشور باید درخواست خود را ثبت کنید. زیرا متناسب با کشوری که برای تحصیل در آن می خواهید درخواست ویزا دهید؛ ممکن است بتوانید درخواست خود را مستقیماً در یکی از سفارت‌خانه ‌ها یا کنسولگری‌ های واقع در کشور یا از طریق مراکز درخواست ویزاVAC) ) ارسال کنید.

پر کردن فرم درخواست ویزای تحصیلی اروپا

بعد از انتخاب کشور مورد نظر خود برای تحصیل در اروپا، باید به وب سایت سفارت یا کنسولگری کشور مقصد مراجعه کنید. سپس به سراغ تکمیل و پر کردن فرم درخواست ویزا بروید. در زمان تکمیل فرم درخواست ویزا باید ذکر کنید که هدف شما از دریافت ویزای کشور انتخابی، تحصیل در آن است.

رزرو وقت سفارت یا کنسولگری برای ویزای تحصیلی اروپا

بعد از تکمیل فرم درخواست ویزای تحصیلی اروپا ،باید برای رفتن به سفارت یا کنسولگری کشور مقصد وقت ملاقات رزرو کنید. سپس در زمان تعیین شده مدارک لازم نظیر پاسپورت، مدارک تحصیلی، مدرک زبان،فرم درخواست ویزا و … به سفارت خانه یا کنسولگری کشور انتخابی ببرید.

شما می توانید وقت ملاقات خود در سفارت یا کنسولگری را به شیوه آنلاین، یا با استفاده از تماس و ارسال ایمیل رزرو کنید.

پرداخت هزینه ویزای تحصیلی اروپا

در زمان مراجعه به سفارت در نوبت تعیین شده، باید هزینه درخواست ویزای تحصیلی را پرداخت کنید. هزینه این ویزا به صورت معمول، ۸۰ یورو است.

البته در برخی از موارد در زمان تکمیل فرم درخواست ویزا، از شما خواسته می شود که هزینه ویزا را پرداخت کنید. 

شرکت در مصاحبه ویزای تحصیلی اروپا

در زمان مراجعه به سفارت، ممکن است از شما خواسته شود در همان روز یا روزهای بعد در یک مصاحبه با افسر ویزا شرکت کنید. در این مصاحبه از شما سوالاتی می پرسند که باید با دقت و جدیت تمام به همه آن ها پاسخ دهید. 

جمع بندی ویزای تحصیلی اروپا

در این مبحث از مجموعه زاناگشت تلاش کردیم تا اطلاعات کاملی درباره ویزای تحصیلی اروپا را در اختیار شما قرار دهیم. در صورت تمایل به تحصیل در دانشگاه های معتبر ، با مشاوران ما در مجموعه زاناگشت تماس بگیرید.

یا “فرم درخواست مشاوره رایگان” قرار گرفته در سایت را پر کنید تا متخصصان مجموعه زاناگشت بتوانند با شما تماس بگیرند.